Верфі країн Європейського Союзу проводять ремонт російських танкерів, призначених для роботи в умовах арктичного льоду. Це дає можливість Москві продовжувати транспортування газу через Арктику, незважаючи на накладені західні санкції. За інформацією видання Financial Times, без технічного обслуговування, яке отримують на верфях Damen у французькому Бресті та Fayard A/S у Данії, російському заводу "Ямал СПГ" було б складно виходити на ключові ринки в зимовий період, коли ціни на газ на північній півкулі досягають піку. Обидві ці верфі працювали з 14 з 15 спеціалізованих танкерів класу Arc7, причому деякі з суден завантажувалися в портах кілька разів.
"Якщо ці дві верфі були б під санкціями, це поставило б під загрозу всі логістичні операції", — зазначив Мальте Гумперт, фахівець з арктичних перевезень з High North News. "Вони могли б шукати технічне обслуговування в інших місцях, але це призвело б до зміни маршрутів".
З початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, в Damen пройшли ремонт вісім танкерів, в той час як Fayard обслуговував дев'ять. Більшість із цих суден належать енергетичним і судноплавним компаніям, зокрема, грецькій Dynagas і канадській Teekay.
Damen підтвердила проведення ремонту "кількох суден, що беруть участь у транспортуванні російського СПГ", зауваживши, що це сталося "відповідно до європейського законодавства про санкції" та що компанія "не брала участі у виборі вантажів, які здійснюють судноплавні компанії, що експлуатують ці судна".
"На найближчий час ремонти танкерів, що транспортують СПГ, не заплановані", — йдеться у оголошенні.
Діяльність суден та верфей не підлягає санкціям, оскільки існують обмеження на транспортування енергоносіїв і ці судна не мають російського прапора. Проте спеціалізовані танкери не зможуть розподіляти свої вантажі без відповідного технічного обслуговування на європейських верфях.
Єдиний танкер, що не заходив на обидві ці верфі, — це судно Christophe de Margerie, яке належить російській судноплавній компанії "Совкомфлот", яка зазнала санкцій. Втрата доступу до ремонтних потужностей в Європі призвела до того, що танкер простояв без дії шість місяців, що підкреслює залежність Arc7 від європейських верфей.
За словами одного з європейських суднобудівників, французькі та датські верфі, які мають сухі доки відповідного розміру, "є єдиними, що можуть обслуговувати Arc7s і водночас розташовані у потрібному регіоні".
Згідно з даними OIES, у 2023 році "Ямал СПГ" експортував до Європи 20,9 млрд кубометрів газу, з яких приблизно четверта частина відправлялася за межі блоку. Постачання з Ямалу становили близько 85-90% російського імпорту СПГ до ЄС.
Завод "Арктик СПГ 2" розпочав виробництво в грудні 2023 року, проте санкції з боку США затримали експорт на кілька місяців. Поставки почалися в серпні 2024 року за допомогою суден "тіньового флоту", які використовуються для обходу обмежень.
Наприкінці вересня стало відомо, що з 15 жовтня льодовий покрив у східній частині Арктики закриє дозволи на проходження для суден, не призначених для роботи в льодових умовах, до літа 2025 року.