У 2024 році Китай, що є найбільшим світовим імпортером вугілля, зменшив закупівлі російського вугілля. Пекін збільшив імпорт вугілля з інших ключових постачальників, зокрема з Австралії. За даними дослідження LSEG, обсяги імпорту Китаю в 2024 році досягли рекордних 547,2 мільйона тонн, що складає 41% від загального обсягу світових продажів вугілля. Китайський попит також чинить тиск на ціни, котрі, за інформацією Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), на 50% перевищують середній рівень за період з 2017 по 2019 роки.
Імпорт з основного постачальника, Індонезії, зріс на 8% до 236,99 мільйона тонн, хоча це темпи зростання не дотягнули до загального 14,4% збільшення імпорту вугілля. Хоча Росія продовжує залишатися другим за величиною постачальником вугілля для Китаю, її поставки скоротилися на 7% до 93,86 мільйона тонн у порівнянні з 2023 роком, що робить її єдиним ключовим виробником з падінням обсягів у 2024 році.
Експерти з Galaxy Futures вказують на гормональну ситуацію в російській вугільній промисловості — високі виробничі витрати в поєднанні з проблемами в залізничному транспорті призводять до зростання фрахтових ставок. Залізничники переважно надають перевагу перевезенню більш дорогих вантажів, а не вугілля.
У 2024 році світові ціни на вугілля також впали в порівнянні з попереднім роком, що додатково ускладнило ситуацію для деяких російських вугільних шахт, а поставки ще більше ускладнилися через санкції, відновлення імпортних тарифів Китаєм та внутрішні експортні мита.
Австралійські експортери отримали найбільшу вигоду від рекордного імпорту, адже поставки з Австралії зросли на 59% до 83,24 мільйона тонн, перевищивши рівень 2020 року. У 2020 році Китай імпортував 77,51 мільйона тонн австралійського вугілля, водночас у 2021 і 2022 роках купівлі практично не проводились. Китай зняв обмеження на австралійське вугілля в січні 2023 року на фоні покращення відносин з Канберрою, що також сприяло відновленню торгівлі ячменем і вином.
Імпорт вугілля з Монголії до Китаю також виріс на 19% до 82,82 мільйона тонн завдяки покращенню інфраструктури через кордон, проте це число ледве випередило поставки з Австралії.
У 2024 році на зовнішні ринки було продано 195 мільйонів тонн російського вугілля, що на 17,5 мільйона тонн менше, ніж у 2023 році, і на 26,2 мільйона тонн менше, ніж у 2022 році. Відзначається, що експорт вугілля порівняно з 2021 роком зменшився на 13%, а теперішній обсяг є найнижчим за останні шість років.
Санкції негативно вплинули на експорт вугілля, яке підпало під тотальне ембарго, а найбільші вугільні компанії, такі як СУЕК та "Мечел", потрапили до санкційних списків США.