Минулого тижня обсяги експорту російської нафти морським шляхом зазнали найзначнішого зниження з листопада 2024 року. Це сталося після введення масштабних санкцій проти нафтової торгівлі з боку Джо Байдена. Як повідомляє Bloomberg, скорочення експорту призвело до того, що середній показник за чотири тижні опустився нижче 3 мільйонів барелів на день і наблизився до 16-місячного мінімуму.
Після введення останніх санкцій танкери виявилися в центрі уваги, адже покупці почали активно шукати альтернативних постачальників. В порті Козьміно, що розташований на сході Росії, виникли проблеми через нестачу суден для навантаження вантажів, які не потрапили під обмеження.
Ці санкції особливо сильно вплинуть на поставки Росії в Тихому океані. Приблизно три чверті вантажів ESPO з початку жовтня перевезені на танкерах, що підпадають під санкції, а весь флот спеціалізованих танкерів, які задіяні в проектах "Сахалін-1" і "Сахалін-2", також потрапив до "чорного списку". Вплив на обсяги поставок буде залежати від того, наскільки суворо дотримуватимуться санкцій з боку нової адміністрації.
Індія оголосила, що дозволить танкерам, яких торкнулися санкції, заброньованим до 10 січня, розвантажуватися в своїх портах до 12 березня. Однак державні нафтопереробні компанії підкреслюють, що це може виявитись лише тимчасовим заходом, оскільки Москва шукатиме способи обійти обмеження. Вони також очікують, що нова адміністрація займе більш лояльну позицію щодо Росії.
За тиждень до 19 січня 26 танкерів завантажили 19,26 мільйона барелів російської нафти, що порівняно з попереднім тижнем зменшилось з 21,06 мільйона барелів на 27 суднах. Добовий обсяг поставок за сім днів до 19 січня впав приблизно на 260 тисяч барелів, або на 9%, становивши 2,75 мільйона. Зниження поставок з Чорного моря, Арктики і Тихого океану частково було компенсоване зростанням обсягів з балтійського порту Приморськ.
У перші три тижні 2025 року поставки сирої нафти становили приблизно 340 тисяч барелів на день, що на 10% нижче від середнього показника за весь попередній рік. Однак стрибок цін на російську нафту частково компенсував різке зниження експорту, зменшивши валовий дохід за тиждень до 19 січня приблизно на 69 мільйонів доларів до 1,38 мільярда.
Експортні ціни в портах Балтії зросли приблизно на 3,40 долара за барель порівняно з попереднім тижнем, а в Чорному морі – на 3,90 долара за барель. Ціна на основний тихоокеанський сорт ESPO підвищилася на 1,50 долара. Ціни поставок в Індію зросли приблизно на 4,20 долара. Середній дохід за чотири тижні зріс до 1,39 мільярда доларів на тиждень з 1,37 мільярда за період до 12 січня.
Таким чином, ціна російських поставок з Балтики за чотири тижні до 19 січня зросла приблизно на 2,20 долара за барель у порівнянні з періодом до 12 січня, тоді як ціни на чорноморську нафту підвищилися приблизно на 2,10 долара за барель. Ціни на ключовий тихоокеанський сорт ESPO зросли на 1,30 долара.
Експорт нафтопродуктів з Росії морем скоротився майже на 10% у 2024 році через атаки українських дронів, які пошкодили великі нафтопереробні заводи, а також через зростання витрат на фінансування і заборону уряду на експорт бензину, що посилило тиск західних санкцій. У той же час Китай імпортував рекордний обсяг російської нафти у 2024 році, що становило 108,5 мільйона метричних тонн, або 2,17 мільйона барелів на добу.