Плата за транспортування російської нафти ESPO до Китаю значно зросла і тепер майже в п'ять разів вища, ніж до введення санкцій США проти російської нафтової промисловості, повідомляє Bloomberg. Тариф на перевезення нафти з тихоокеанського порту Козьміно на сході Росії цього тижня досяг 7 мільйонів доларів, за словами трейдерів, знайомих з маршрутом, які вирішили не називати своїх імен. Для порівняння, минулого тижня тариф становив 5,5 мільйона доларів, а до введення санкцій США – 1,5 мільйона доларів.
Китайські порти стали більш обережними у роботі з танкерами, що потрапили під санкції, що негативно вплинуло на торгівлю нафтою ESPO, оскільки багато суден, які їздять цим маршрутом, опинилися в чорному списку. Це спонукало інші танкери, які раніше обслуговували західні порти Росії, переміститися на схід і почати транспортування нафти до Китаю.
Згідно з даними компанії Kpler, одним із останніх суден, яке приєдналося до цього маршруту, стало танкер Legend. Він вперше завантажився 20 січня в порту Козьміно та має розвантажити свій вантаж у південному китайському місті Хуейчжоу. Раніше Aframax перевозив нафту сорту Urals із західних портів Росії, таких як Усть-Луга та Приморськ.
У 2024 році експорт нафтопродуктів з Росії морським шляхом скоротився майже на 10%. Це сталося через удари українських дронів, які пошкодили великі НПЗ, а також через зростання витрат на фінансування і заборону уряду на експорт бензину, що посилило тиск західних санкцій.
При цьому у 2024 році Китай закупив рекордний обсяг російської нафти. Постачання з Росії склали 108,5 мільйона метричних тонн, або 2,17 мільйона барелів на добу.
22 січня стало відомо, що танкери, які раніше перевозили нафту із західних портів Росії, почали перекидуватися на схід. Це необхідно для обслуговування ключового маршруту транспортування нафти до Китаю, який постраждав від санкцій США.