Торговельні операції з російською нафтою, що здійснюються з відвантаженням в Азії, зупинилися в березні. Основна причина цього полягає в тому, що витрати на фрахт танкерів, які не потрапили під американські санкції, різко зросли, оскільки порти Китаю та Індії стали уникати суден з "чорного списку". Як повідомляє Reuters, премія на березневу російську нафту марку ESPO, що експортується з тихоокеанського порту Козьміно, зросла до 3-5 доларів за барель через значне підвищення ставок фрахту для танкерів Aframax.
В Індії фінансовий директор компанії Bharat Petroleum Corp Ltd зазначив, що компанія не отримала нових пропозицій на постачання нафти в березні, як це сталося б зазвичай, і очікує, що кількість вантажів, запропонованих на березень, зменшиться в порівнянні з січнем і груднем. Зазвичай індійські компанії отримують пропозиції на російську нафту приблизно в середині кожного місяця.
Нафта з Росії становила 36% індійського імпорту та майже 20% китайського імпорту в 2024 році.
Згідно з даними аналітичної фірми Kpler, нещодавні санкції стосуються танкерів, які транспортують близько 42% російської нафти морем, в основному до Китаю. Проте танкери, що підпадають під санкції, все ще продовжують постачання нафти до Китаю та Індії під час перехідного періоду.
Міністр нафти Індії Панкадж Джайн повідомив, що США дозволили розвантаження російської нафти до 27 лютого, а платежі за вантаж мають бути виконані до 12 березня.
Санкції США, а також заборона, введена китайською портовою групою Шаньдун на початку місяця, можуть призвести до втрати до 1 мільйона барелів на день постачання нафти для нафтопереробних заводів у провінції Шаньдун у найближчі терміни, згідно з повідомленнями консалтингової компанії FGE.
Незалежні НПЗ зменшують обсяги поставок, оскільки альтернативні маршрути обходяться дорожче. Очікується, що обсяги постачань можуть впасти на 400 000 барелів на добу до лютого.
Старший аналітик Kpler Сюй Муюй прогнозує, що імпорт російської далекосхідної нафти в Китай залишиться на низькому рівні в найближчі тижні.
В Індії, за даними FGE, країна зіштовхнулася з перебоями в поставках російської нафти в обсязі 450 000 барелів на день, але НПЗ користуються перевагами перехідного періоду. Індійські нафтопереробники активно шукають альтернативні постачання з країн Близького Сходу, Африки та США на березень і квітень, враховуючи вірогідне зменшення поставок з Росії.
У 2024 році експорт нафтопродуктів з Росії морським шляхом зменшився майже на 10%. Це зменшення зумовлене ударами українських дронів по великих НПЗ, зростанням витрат на фінансування та забороною уряду на експорт бензину.
22 січня стало відомо, що танкери, які раніше перевозили нафту зі західних портів Росії, переорієнтовуються на схід, щоб обслуговувати ключовий маршрут постачання нафти до Китаю, який зазнав шкоди через американські санкції.
В результаті витрати на перевезення російської нафти ESPO до Китаю ще більше зросли і тепер практично в п'ять разів перевищують рівень до введення санкцій США проти нафтопромисловості РФ.