Від початку вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року авіакомпаніям РФ заборонено приземлятися в ЄС і США, а також літати над їхньою територією та отримувати запчастини для літаків західних виробників, таких як Boeing і Airbus. Проте Москва тепер намагається лобіювати відкриття американського неба для російських авіаперевізників у рамках угоди про припинення вогню з Україною.
Однак у цій схемі залишається величезна проблема – Європейський Союз не зацікавлений, а без його участі російським компаніям буде важко літати до США, повідомляє Politico.
"Санкції ЄС проти Росії залишаються без змін, включаючи заборону на польоти російських авіакомпаній у повітряному просторі ЄС," – заявив представник Єврокомісії.
Крім політичних причин, представник ЄС також відзначив "серйозні проблеми безпеки", пов'язані з можливим відкриттям повітряного простору ЄС для російських літаків, адже "невідомо, чи підтримувалися російські авіаперевізники та служби контролю повітряного руху на належному рівні протягом останніх трьох років, що ставить під серйозне питання надійність російського авіапарку".
Як зазначає Сандер Старревельд, директор консалтингової компанії SIG Aviation, існує висока ймовірність того, що на літаках, що літають на внутрішньому ринку Росії, встановлюють підроблені деталі, що викликає занепокоєння щодо безпеки польотів.
"Дозволити цим літакам комерційно працювати в Європі це не тільки небезпечно, а й може призвести до ввезення підроблених деталей на територію ЄС," – додав він.
З практичної точки зору, повторне відкриття європейського неба для російських авіакомпаній також створить величезне навантаження на Європейське агентство з безпеки польотів (EASA).
Агентство повинно буде забезпечити, щоб російські літаки мали аналогічний рівень безпеки, як і ті, що вже працюють в ЄС, а цей процес потребує багато часу, особливо з урахуванням обсягу роботи, – зауважив Старревельд.
Крім проблем безпеки та сертифікації, багато російських літаків, напевно, більше не зможуть приземлитися в Європі, оскільки ці літаки фактично не російські, а були вкрадені у орендодавців після вторгнення.
"Деякі літаки можуть бути конфісковані відразу після приземлення в Європі через одностороннє рішення Росії націоналізувати орендовані літаки," – сказав Старревельд, зазначивши, що "існують величезні борги перед західними лізинговими компаніями, і я очікую, що вони спробують повернути якомога більше активів".
Водночас будь-які спроби послабити обмеження у США можуть посилити тиск для отримання аналогічних кроків з боку європейських авіаперевізників. Останні давно скаржаться на додаткові витрати через обліт повітряного простору Росії під час рейсів в Азію, що надало конкурентну перевагу китайським авіакомпаніям.
Незважаючи на ці конкурентні побоювання, Брюссель не бажає розпочинати переговори з Москвою про доступ до свого повітряного простору, частково через небезпечний стан російського неба.
Чиновник Єврокомісії назвав безпеку російського повітряного простору "проблемною", згадуючи про катастрофу рейсу "Азербайджанських авіаліній" – можливо, внаслідок влучання російської ракети ППО, – після якої EASA рекомендувала авіакомпаніям уникати всієї західної частини Росії.
Раніше Росія звернулася до США з проханням дозволити їй купувати літаки Boeing за кошти заморожених державних активів після припинення вогню в Україні.
Відзначається, що угода про купівлю літаків може стати частиною послаблення санкцій у разі досягнення мирної угоди.