Експерти Інституту досліджень авторинку провели комплексний аналіз двох взаємопов’язаних секторів українського ринку легкових електромобілів з пробігом — імпорту та внутрішніх перепродажів. Деталі дослідження опубліковані на офіційному сайті інституту.
У жовтні сегмент свіжопригнаних електрокарів встановив новий рекорд — вперше було зареєстровано 7596 авто. Ця цифра становить 57,3% від загальної кількості електромобілів, зареєстрованих у минулому місяці, і навіть перевищує сумарні показники нових продажів разом із внутрішніми перепродажами.
Найбільший внесок у цей сегмент зробила компанія Tesla — 2110 нових реєстрацій. Другу сходинку зайняла KIA з показником 760 авто, а третю — Nissan із 754 зареєстрованими транспортними засобами.
Щодо моделей, найбільшим попитом користувався електричний кросовер Tesla Model Y, що отримав 904 реєстрації. Середній вік електромобілів, які підпали під імпорт минулого місяця, становить 4,6 року.
На внутрішньому ринку ситуація виглядає дещо стабільнішою. У жовтні тут зафіксували 3345 угод із електромобілями, що становить 25,2% від усього ринку електрокарів. Компанія Tesla і в цій категорії залишилася лідером, набравши 833 угоди, при цьому Nissan наблизився з показником у 592 угоди.
Найбільш популярною моделлю на ринку внутрішніх перепродаж залишається Nissan Leaf — на неї припало 563 транзакції. Експерти пояснюють такий попит легкістю купівлі-продажу та низькими витратами на обслуговування. Середній вік перепроданих електромобілів минулого місяця становив 6 років.
Зацікавленість до електромобілів також пов’язана з планованим поверненням ПДВ на їх імпорт, яке можуть запровадити з 2026 року.
Для автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння наразі діють такі податкові ставки: ввізне мито 10%, акциз (залежно від типу пального, об’єму двигуна та віку авто), 20% ПДВ (від вартості транспортного засобу, мита й акцизу), а також збір до Пенсійного фонду у розмірі 3-5% залежно від ціни.
Від 1 січня 2019 року Верховна Рада скасувала ПДВ і мито на розмитнення електромобілів, знизивши акциз до 1 євро за кВт-годину. З 1 липня 2022 року покупцям електрокарів не потрібно сплачувати збір до Пенсійного фонду.
Пропозиції щодо продовження податкових пільг на імпорт електромобілів урядом не були підтримані.
Сергій Куюн, директор Консалтингової групи "А-95", зазначає, що у нинішніх умовах війни та жорсткого фінансового дефіциту в державі пільги для електрокарів є недоречними. За його розрахунками, цьогорічні втрати бюджету від пільгового розмитнення електромобілів можуть сягнути 30 млрд гривень.
Інформація надана 8 каналом.
