У Європейському Союзі розглядають юридичну «лазейку» як потенційний спосіб безперешкодного надання Україні репараційного кредиту. Цей механізм міг би допомогти обійти право вето з боку окремих країн-членів, а також передбачати безстрокове заморожування російських активів.
Про це у своїй колонці для Financial Times пише європейський економічний експерт Мартін Сандбу, інформує 8 канал.
Він нагадав, що наприкінці минулого тижня Єврокомісія офіційно представила пропозицію щодо репараційного кредиту на користь України. Запропонована ініціатива передбачає фінансування за рахунок заморожених у країнах ЄС резервів Центробанку Росії. Найбільші розміщені саме у бельгійському депозитарії Euroclear, тоді як раніше Бельгія категорично виступала проти цього плану.
За словами Сандбу, оприлюднений документ має складний юридичний характер і покликаний розв’язати дві ключові суперечності: забезпечити Україну коштами без прямих витрат для держав-членів і ухвалити рішення без необхідного зараз одностайного схвалення. В результаті отрималась непроста, але потенційно дієва схема.
Запропонований механізм умовно складається з трьох основних частин, що поєднують фінансові та юридичні інструменти.
Експерт підкреслює, що в Єврокомісії усвідомлюють обмеженість фінансових можливостей Союзу та його країн, які не відповідають масштабам потреб України. Водночас пряме залучення значних додаткових ресурсів викликало б серйозні економічні труднощі.
«Це не зовсім відповідає реальності. Якщо репараційний кредит буде ухвалено, його обсяг становитиме менше 1% річного ВВП ЄС. Звичайні запозичення призвели б до зростання боргу Євросоюзу лише з 82% до 83% ВВП, що залишилось би непомітним для ринків. Але ситуація є такою, якою є», — зазначив Сандбу.
Одним із недоліків запропонованого проєкту є те, що європейські платники податків фактично залишаться гарантами цього кредиту. Російська сторона напряму платежів не здійснює — заморожені активи Центробанку Росії не використовуються, а просто обробляються банками без жодної маржі.
Мартін Сандбу також вказує на ризик, що нові закони можуть дозволити безстрокове блокування російських резервів, минаючи необхідність одностайного схвалення продовження санкцій. Однак спроби ЄС обмежити право вето з огляду на позицію Угорщини можуть бути оскаржені у суді.
Експерт визнає, що частково позиція Бельгії, яка виступає проти пропозиції, є зрозумілою — вона не хоче, щоб фінансовий тягар ліг виключно на її банки. Водночас висловлювання бельгійських урядовців про те, що Росія не зобов’язана повністю відшкодовувати Україні збитки, підриває основну ідею репарацій.
Незважаючи на недосконалість ініціативи, Сандбу вважає, що вона дасть змогу відносно швидко надати Києву необхідні кошти. Для успішної реалізації пропозиції необхідна участь інших країн із замороженими російськими активами — зокрема Великої Британії, Японії, Канади та Швейцарії. Водночас, на думку аналітика, Сполучені Штати навряд чи погодяться на таку співпрацю.
Крім того, європейський оглядач пропонує розглянути ефективніший «підхід поганого банку». За його словами, Європейський центральний банк мав би право створити нову структуру, яка б керувала цими активами, зменшуючи фінансове навантаження на бюджет ЄС. «Прем’єр-міністр Бельгії навіть визнав, що був би радий, якби хтось «зняв це з Euroclear»», — додав Сандбу.
Лідери Євросоюзу шукають шляхи використання заморожених у європейських фінансових установах російських резервів на підтримку України. Однак бельгійська позиція ускладнює процес через побоювання щодо можливої відповіді Росії.
У той же час семеро лідерів країн-членів ЄС звернулися до інших партнерів із закликом оперативно розглянути і підтримати цю ініціативу, наголосивши, що підтримка України у її боротьбі за свободу і незалежність є не тільки моральним обов’язком, а й стратегічним інтересом Європи.
Про це повідомляє 8 канал.

