Експорт нафтопродуктів з Росії морським шляхом знизився майже на 10% у 2024 році через удари українських дронів, які завдали шкоди значним НПЗ, а також через зростання витрат на фінансування та заборону уряду на експорт бензину, що ускладнили вплив західних санкцій. За інформацією Reuters, Росія, одна з найбільших країн-експортерів нафти та пального, поряд зі США та Саудівською Аравією, з 2022 року активно шукає нові ринки в Азії та Південній Америці через введені санкції.
Зменшення обсягу експортованого пального змушує російські нафтові компанії збільшувати відправлення сирої нафти, аби підтримувати свої доходи. Однак їх можливості обмежені, адже Індія, Китай і Туреччина, незважаючи на завдання санкцій, продовжують імпортувати російську нафту та мають на своїй території великі НПЗ.
Загальний обсяг російського експорту пального, включаючи мазут, дизель, нафту та авіаційне паливо, досяг 113,7 мільйона тонн минулого року, що є на 9,1% менше, ніж у 2023 році, згідно з даними двох ринкових джерел.
Також повідомляється, що обсяг переробки нафти в Росії у 2024 році скоротився до приблизно 267 мільйонів тонн (5,4 мільйона барелів на добу), що є найнижчим показником з 2012 року. Це зниження пов’язане з позаплановими зупинками заводів та зниженням маржі переробки.
Українські атаки на кілька російських НПЗ і сховищ пального, зокрема на завод "Лукойл" у Волгограді, Омський НПЗ компанії "Газпром нафта" в Західному Сибіру, а також на Слов'янський, Новошахтинський та Туапсинський НПЗ "Роснефти", суттєво вплинули на ситуацію.
Нафтопереробні заводи зіштовхнулися з труднощами через падіння цін на паливо, підвищення відсоткових ставок і заборону на експорт бензину, підтверджують джерела.
Обсяги експорту нафтопродуктів через порти Балтики, зокрема Приморськ, Висоцьк, Санкт-Петербург та Усть-Луга, зменшилися на 9% у 2024 році у порівнянні з попереднім роком й сягнули 61,96 мільйона тонн. Поставки через чорноморські та азовські порти знизилися до 42,75 мільйона тонн, що на 10% менше, ніж у 2023 році. Експорт через Туапсинський порт у Чорному морі зменшився на третину до 9,1 мільйона тонн через простої після атак дронів, зупинки переробки та зменшення завантаження на НПЗ "Роснефти". Водночас експорт через Новоросійський порт виріс на 4% до 19 мільйонів тонн.
Експорт через арктичні порти Мурманськ і Архангельськ скоротився до 1,01 мільйона тонн (мінус 14%), а вантаження через порти Далекого Сходу зменшилися на 3% у порівнянні з 2023 роком та становили 7,97 мільйона тонн.
У грудні експорт нафтопродуктів з Росії морським шляхом збільшився на 10,8% у порівнянні з попереднім місяцем і досяг 10,37 мільйона тонн, зокрема, 4,17 мільйона тонн було вивантажено через Чорне та Азовське моря, 5,49 мільйона тонн – через Балтійське море, а 637,1 тисячі тонн – через порти Далекого Сходу.
Через загадкову пожежу на Волгоградському НПЗ довелося призупинити роботу половини потужностей з виробництва дизельного пального. Про це повідомляв Reuters з посиланням на два джерела в нафтовій промисловості. Причини пожежі залишаються невідомими, але її наслідки стали серйозним ударом для заводу.
Інше джерело уточнило, що вогонь спалахнув на блоці 18, одному з двох агрегатів гідроочищення дизельного пального, щоденна потужність якого складає 9,5 тисячі метричних тонн.