Європейський Союз отримав 16,5 мільйонів тонн скрапленого природного газу до середини грудня, незважаючи на зусилля щодо зменшення поставок з Росії. За інформацією The Financial Times, це перевищує показник минулого року у 15,18 мільйонів тонн, згідно з даними постачальника сировинної інформації Kpler. Цей обсяг також є більшим за попередній рекорд – 15,21 мільйон тонн, імпортованих у 2022 році.
"Те, що ми спостерігаємо цього року, досить дивує. Замість скорочення імпорту російського СПГ, ми спостерігаємо його зростання", – підкреслила аналітикиня Інституту економіки енергетики та фінансового аналізу Ана Марія Яллер-Макаревич.
Після початку повномасштабної війни в Україні ЄС поставив собі за мету припинити імпорт будь-якого російського викопного пального до 2027 року. Однак поставки скрапленого газу до європейських портів продовжують зростати.
На відміну від імпорту трубопровідного газу, що був істотно скорочений, а також російської нафти і вугілля, які підпадають під заборону в ЄС, імпорт російського СПГ залишаєтьcя дозволеним і продовжує зростати. Це свідчить про те, що Європа, яка перебуває у стані "паніки", все ще намагається відмовитися від дешевих постачань, зазначає експерт.
Аналітики підкреслюють, що обсяги купівлі російського СПГ на спотовому ринку цього року зросли – 33% імпорту СПГ російського походження до ЄС було виконано за спотовими контрактами, в порівнянні з 23% торік, згідно з даними компанії Rystad Energy.
Компанії, такі як Shell і Equinor, заявили про намір не купувати російський СПГ на спотовому ринку. Інші трейдери зазначають, що після початку військових дій контрактуючи спотові вантажі, часто включають пункти, які гарантують, що СПГ не є російського походження.
Попри це, спотові контракти цього року збільшилися, оскільки трейдери можуть отримувати вантажі, які постачаються за нижчими цінами з Росії, зазначив газовий аналітик Rystad Крістоф Халсер. Він додав, що СПГ, отриманий з російського терміналу Ямал, має "значно нижчу" ціну, ніж газ, імпортований з США.
Російський СПГ становив 20% від загального обсягу імпорту цього пального в ЄС цього року, в порівнянні з 15% минулого року, згідно з даними слідкування за суднами.
Не всі обсяги російського СПГ, ввезеного в Європу, споживаються в регіоні; частину перевантажують і переправляють в інші частини світу. Поставки до Франції цього року значно зросли, майже подвоївшись у порівнянні з 2023 роком. За даними Kpler, більше половини поставок прийшлося на імпортний термінал у Дюнкерку.
Французькі енергетичні компанії EDF і Total Energies, а також німецька державна компанія Sefe мають угоди на використання цього терміналу. Бельгія стала другим за величиною імпортером російського СПГ, оскільки її порт Зебрюгге є одним із небагатьох європейських пунктів перевалки СПГ з танкерів льодового класу на звичайні вантажні судна.
Уряди країн ЄС домовилися про заборону перевалки російського СПГ з Ямалу в країни, які не входять до складу ЄС, і ця заборона набуде чинності в березні 2025 року.
На сьогоднішній день обсяг імпорту газу з Росії, включаючи трубопровідний газ, становить лише близько 16% від загального обсягу поставок газу в ЄС.
Європейські чиновники впевнені, що блоку не потрібно російське паливо, навіть якщо це вимагає погодження на вищі ціни при закупівлі газу в інших країнах.
Новий європейський комісар з енергетики Дан Йоргенсен пообіцяв представити план, як блок зможе досягти своєї мети відмови від російських викопних палив у 2027 році.
У жовтні голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн заявила, що ЄС може збільшити імпорт з США, аби задовольнити новообраного президента США Дональда Трампа, який пригрозив увести значні торгові тарифи. Трамп попередив, що ЄС зобов'язаний закуповувати "великі обсяги" американської нафти та газу, в іншому випадку ризикує зіткнутися з тарифами.