Минулого року Росія витратила близько чверті ліквідних резервів з так званого Фонду національного добробуту (ФНД), що складається з надприбутків від експорту нафти та газу, накопичених протягом перших двох десятків років правління Володимира Путіна. Про це повідомляє Bloomberg, посилаючись на дані Міністерства фінансів РФ. У номінальному вираженні загальний обсяг російського ФНД залишився майже незмінним і становив приблизно 12 трильйонів рублів (117 мільярдів доларів). Проте ситуація виглядає інакше, якщо врахувати лише грошові запаси та швидко ліквідні цінні папери, які можна легко використати для покриття поточних витрат. Ці активи в минулому році зменшилися на 24% і на 1 січня цього року становили 3,8 трильйона рублів.
З початку повномасштабної війни високоліквідні активи ФНД скоротилися на 57%, адже перед вторгненням вони становили 8,9 трлн рублів.
Bloomberg зазначає, що Фонд національного добробуту Росії відчуває тиск через підвищені бюджетні витрати, зумовлені потребами військових. Міністерству фінансів Росії довелося витратити 1,3 трильйона рублів із ФНД, щоб покрити дефіцит бюджету в минулому році.
Частину ФНД складають облігації, які були випущені для фінансування масштабних інфраструктурних проектів. Це боргові зобов’язання, які повинні бути погашені у майбутньому, якщо ситуація складеться успішно. За підрахунками Bloomberg, в минулому році обсяг таких облігацій у складі ФНД зріс на 50%, а з початку 2022 року – у чотири рази.
Bloomberg також підкреслює, що за оцінками російського Центробанку, існує потенційний ризик повного виснаження Фонду національного добробуту вже у 2025 році. Це відбудеться за умов "значного погіршення зовнішніх обставин" та падіння цін на нафту.
Як повідомлялося раніше, Росія створила приховану схему фінансування витрат на війну, що дозволило значно збільшити фактичний військовий бюджет. Колишній фінансист Morgan Stanley та Bank of America Крейг Кеннеді звернув увагу на те, що за час війни військові підприємства РФ отримали пільгові кредити на суму, яка відповідає військовому бюджету РФ за цей період.
Проте ця схема створює певні ризики. Окрім того, що вона може сприяти інфляції, яка вже стала проблемою для економічної системи Росії, надання пільгових кредитів неплатоспроможним військовим заводам створює загрозу банківського та фінансового колапсу в Росії. Вихід із цієї ситуації можливий, якщо погашення цих кредитів ляже на федеральний бюджет. Однак в такому випадку в ньому не залишиться коштів на інші потреби.