Санкції США, що стосуються танкерів і нафтобаз, можуть спричинити суттєві перебої в роботі російських проектів у Арктиці. Це призводить до ризику затримки запасів нафти на складі. За інформацією видання Reuters, всі три російські арктичні родовища – Новий Порт, ARCO та Варандей, з видобутком приблизно 300 000 барелів на день – опинилися під загрозою.
Джерела повідомляють, що судна й інфраструктура, необхідні для арктичного нафтового бізнесу Росії, яка становить десяту частину її морського нафтового експорту, мають унікальні характеристики. Нафта з Новопортовського родовища "Газпром нафти", де температура може опускатися до -55℃, а також ARCO з платформи "Приразломна" та "Варандей" з Тимано-Печорських родовищ компанії "Лукойл", постачаються до плавучих сховищ "Умба" та "Кола" поблизу Мурманська за допомогою спеціальних суден льодового класу. Після цього їх перевантажують на великі танкери Aframax або Suezmax, які здатні транспортувати 100 000-140 000 тонн, тоді як менші судна можуть транспортувати лише 30 000 тонн, для відправлення на міжнародний ринок.
За даними LSEG, щонайменше 15 танкерів, що потрапили під санкції США, включно з "Штурманом Щербиным", "Михайлом Ульяновим" та "Аулісом", активно використовувалися для транспортування російських арктичних сортів нафти протягом останніх двох місяців. Невеликі танкери були спеціально розроблені для роботи в північних морях і мають унікальну конструкцію.
"Ми не можемо швидко знайти їм заміну. Ніде більше не можна купити такі судна. Вони були спеціально побудовані для цих проектів", – зазначило одне з джерел.
Це може призвести до того, що в Росії накопичиться мільйони барелів непроданої нафти на складах. Джерела також зазначають, що обмежені потужності зі зберігання на всіх трьох проектах можуть призвести до скорочення видобутку через перебої з перевантаженням на протязі кількох тижнів.
Нафтопереробники по всьому світу надають перевагу нафті з Нового Порту і Варандей завдяки їхній високій якості – обидва сорти легкі, з вмістом сірки 0,1-0,4%. Арктичні сорти, які до введення ембарго ЄС у 2022 році купувалися нафтопереробними заводами на північному заході Європи, зараз почали активно використовуватися переробниками в Індії та Китаї.
"Ціни на легкі арктичні сорти нафти з Росії були вище граничних через їхню вищу якість", – повідомило одне з джерел.
Проте Індія і Китай не готові приймати нафту з танкерів, що потрапили під санкції, і почали шукати альтернативи російській нафті. Відсутність на ринку російських арктичних сортів нафти, скоріш за все, призведе до підвищення цін на американський сорт WTI.
Оскільки вся нафта з арктичних проектів йде на експорт, немає логістичної системи, яка б дозволила перенаправити її у внутрішню нафтопровідну систему Росії. Це означає, що якщо на ці сорти нафти не буде попиту, їх доведеться зберігати у плавучих сховищах, або "Газпром нафті" доведеться скоротити видобуток.
Останні санкції Вашингтона стосуються більше 180 танкерів і деяких найбільших російських виробників нафти. Деякі судна з російською нафтою, що підпадають під обмеження, стали на якір поблизу берегів Китаю, поки вантажовідправники продумують свої наступні кроки.
Тим часом державні нафтові компанії та великі приватні нафтопереробні підприємства Китаю активно купують сиру нафту з Близького Сходу та з інших країн, оскільки побоюються перебоїв у постачанні пального через посилення санкцій проти РФ та Ірану.