Танкери, які раніше здійснювали перевезення нафти з заходу Росії, тепер направляються на схід. Цей перехід потрібен для обслуговування важливого маршруту транспортування нафти до Китаю, котрий постраждав через санкції з боку США. Видання Bloomberg зазначає, що причина цього, вірогідно, фінансові вигоди. Фрахтові ставки за транспортування нафти ESPO з російського порту Козьміно до Китаю збільшилися більш ніж утричі після запровадження санкцій проти танкерів, які використовують цей маршрут. Більша частина суден – афрамакси, які можуть вміщувати близько 750 000 барелів.
Згідно з даними моніторингу судноплавства, цей маршрут почали використовувати щонайменше два танкери, власники яких зареєстровані в Гонконзі. Поки невідомо, чи є вони росіянами.
Перехід на нові маршрути вказує на те, що російські постачальники починають концентруватися на східних шляхах, відзначає старший аналітик компанії Vortexa Емма Лі.
На початку цього місяця адміністрація Байдена запровадила жорсткі санкції проти російської нафтової галузі, що торкнулися страхових компаній, трейдерів та близько 70% суден, які обслуговували порт Козьміно. Це поставило під загрозу експорт ESPO в обсязі 900 000 барелів на день та відкрило можливості для інших судновласників.
Танкер Jinjiang Experience завантажив близько 770 000 барелів з Козьміно 18 січня та, за прогнозами, прибуде до китайського Тяньцзіня цього тижня.
Минулого тижня танкер Bhilva, який раніше не перевозив вантажі з Росії, прямував до Козьміно порожнім. Судно, згідно з інформацією судноплавних компаній, зробило розворот в Індійському океані і зараз прямує через Малаккську протоку.
Танкер Jinjiang Experience належить компанії Dayu Energy Holdings Co., а Bhilva – сейшельській компанії Tika Shipping Ltd., згідно з даними морської бази Equasis.
Експорт нафтопродуктів з Росії морем упав майже на 10% у 2024 році після атак українських дронів, які пошкодили великі нафтопереробні заводи, а також через збільшення витрат на фінансування і заборони на експорт бензину, що тільки посилило тиск західних санкцій.
Водночас Китай закупив рекордну кількість російської нафти у 2024 році. Постачання з Росії становили 108,5 мільйона метричних тонн, або 2,17 мільйона барелів на день.