Зниження цін на нафту дозволило транспортувати російську нафту на танкерах, які належать і застраховані західними компаніями, що веде до зростання конкуренції за такі судна в Атлантичному регіоні.
За словами Bloomberg, ціни на нафту різко знизилися після того, як президент Дональд Трамп ввів величезні тарифи на торгових партнерів США на початку місяця. Це призвело до зниження вартості ключового російського сорту Urals значно нижче встановленої західними країнами межі в $60 за барель.
Важливо відзначити, що поки ціна була вищою за цей поріг, російську нафту не можна було перевозити на судах, що належать або застраховані західними компаніями, або використовують їхні сервіси. Це змушувало Москву вдаватися до флоту в основному старих танкерів, що належать маловідомим компаніям, зареєстрованим в юрисдикціях поза досяжністю західної влади і часто з сумнівною страховкою.
Так званий "тіньовий флот" став основним постачальником експорту російської нафти з грудня 2022 року. Спільно з російськими судами він продовжує перевозити майже весь експорт з портів на Тихому океані та в Арктиці. Проте в Балтійському та Чорному морях ситуація почала змінюватися.
"Зазвичай Росія надсилає 60-70 партій сирої нафти на місяць з балтійських і чорноморських портів, і частка танкерів, які належать західним компаніям або застраховані ними, стрімко зросла з падінням цін на нафту – до 43% суден, які вже завантажилися або мають завантажитися цього місяця. Для порівняння: у перші три місяці року цей показник становив близько 30%, коли ціни на нафту були ближчими до рівня в $60", – йдеться в статті.
Ціни на нафту Urals знизилися нижче або наблизилися до порогового значення в $60 ще наприкінці січня, а на початку квітня обвалилися слідом за світовими еталонами. Водночас зросла кількість суден, що належать західним компаніям або використовують страхування, яке надається лондонським Міжнародним страховим клубом.
Розширення використання західних суден для перевезення російської нафти, за словами обізнаних джерел, сприяє дефіциту таких танкерів в Атлантиці. А в той час, як дедалі більше суден направляються до Балтійського та Чорного морів, фрахтові ставки на перевезення американської нафти до Європи за останній місяць зросли до $4,60 за барель – це на 50% більше, якщо порівнювати з місяцем раніше.
Зазначається, що закупівля старих суден власниками "тіньового флоту" вже виключила зі світового регулярного ринку сотні танкерів. Одночасно зростаючий експорт нафти сорту CPC з Казахстану через Чорне море ще більше посилив попит: у лютому поставки зросли до 1,7 млн барелів на добу і залишилися на цьому рівні в березні.
Це сприяло збільшенню попиту на танкери приблизно на чотири судна на місяць. А оскільки дедалі більше цієї нафти відправляється в Азію (у лютому і березні – 28%, в порівнянні з 5% у грудні), ці танкери надовго покидають ринок.
Експорт нафти з Росії знижується вже другий тиждень. Падіння обсягів постачання ключового тихоокеанського сорту "чорного золота" позначилось на загальному обсязі експорту. Постачання нафти з усіх російських портів за останній місяць впали до 3,23 млн барелів на день, що є найнижчим показником за місяць.
Зниження відбулося на фоні того, що цільовий рівень видобутку в рамках угоди з групою виробників починає зростати вперше за 2,5 роки.