Після російського вторгнення в 2022 році українські компанії, які розпочали свою діяльність у Центральній Європі, змістили свою увагу з обслуговування біженців на роботу з місцевими споживачами. Декілька бізнесів також активно шукають можливості для розширення на захід. Як зазначає видання Reuters, у Польщі, де українська громада зросла до понад 1,5 мільйона осіб внаслідок війни, в 2024 році українці відкрили кожен десятий новий бізнес.
Компанія "Львівські круасани", заснована Андрієм Галицьким, наразі має 12 точок у Польщі, відкривши першу з них два роки тому. У жовтні запрацювала перша чеська точка, що є частиною стратегії розширення бізнесу за межі української діаспори.
Польща стала природним осередком для українського бізнесу завдяки близькості культур і традицій. Проте багато підприємців також озираються на інші ринки Європи в пошуках нових споживачів. "Для компаній Польща стала трампліном на ринки Європейського Союзу," — пояснює Даріуш Шимчиха, перший віце-президент Польсько-української торгової палати. "Вони прагнуть ознайомитися з реаліями, стандартами та нормами, що діють у ЄС."
Барна мережа "П'яна Вишня", що спеціалізується на традиційному українському вишневому лікері, має на меті привернути увагу місцевих споживачів, як розповів її засновник Андрій Худо. Вони відкрили 15 закладів у Польщі та 9 в інших країнах Балтії та Східної Європи, активізуючи розширення на захід після лютого 2022 року. У 2025 році планується відкриття нових закладів у Німеччині, Швейцарії та Франції, а також відновлення роботи в Лондоні.
"До війни ми зосередилися на Україні, оскільки бізнес там розвивався швидко. Однак війна змусила нас звернути увагу на захід через ризики в Україні," — зауважує Худо. Незважаючи на те, що українська економіка показує ознаки зростання, міністр економіки Юлія Свириденко зазначила в листопаді, що вона складає лише 78% від рівня, який був до початку війни.
У зв'язку з тривалою війною українські підприємства вимушені шукати нові ринки, що стало економічним викликом для сусідніх країн, де також спостерігається зменшення напруженості на ринку праці завдяки прибуттю українських робітників. "Коли українці переїжджають до Польщі на роботу або для відкриття бізнесу, це додає економічного стимулу для споживання і покращує пропозицію робочої сили," — ділиться Анджей Кубісяк, заступник директора Польського економічного інституту.
Інша українська рестораторка, Ольга Копилова, зізналася, що до початку війни не планувала виводити свій бренд "Чорноморка" за кордон. Наразі в неї три заклади в Польщі та по два в Братиславі й Відні. Мережа кав'ярень Aroma Kava переїхала до Польщі в 2022 році і з часом розширила свою присутність до 10 точок, в той час як український виробник морозива та заморожених продуктів "Три ведмеді" придбав польську компанію Nordis.
Слід зазначити, що мінімальна зарплата в Польщі в шість разів вища, ніж в Україні. З 1 січня 2024 року польський працівник має отримувати не менше 4666 злотих (1120 доларів) на місяць, тоді як мінімальна зарплата в Україні сьогодні становить 8000 гривень, що приблизно відповідає 190 доларам, що в 5,89 разів менше, ніж у Польщі.