Заходи санкцій суттєво обмежують можливості Російської Федерації реалізовувати свою нафту. Навіть у "тіньового флоту" закінчуються варіанти для експортної діяльності з "чорним золотом".
Видання Business Insider інформує, що російські танкери використовували різні стратегії для обходу санкцій та доставки нафти з Росії, приховуючи її походження. Серед тактик, які вони застосовували, були відключення автоматичних систем ідентифікації, надання фальшивих координат і передача вантажу з одного судна на інше.
Проте наразі флот, що складається приблизно з 1300 суден, стикається з новою проблемою – збільшенням числа кораблів, які підпадають під санкції. Лише на Барбадосі та в Панамі з реєстру було виключено понад 100 російських суден через західні обмеження.
"Ці кораблі втрачають своє законне право на експлуатацію в зазначених юрисдикціях, що зменшує шанси на доступ до міжнародних портів та страхових послуг," – зазначив Петрас Катінас, аналітик з енергетики Центру досліджень енергетики та чистого повітря.
На думку Амі Даніеля, CEO компанії Windward, російські танкери змушені переходити на інші прапори, аби мати можливість законно заходити в порти. Серед найбільш популярних прапорів, які вибирають судна тіньового флоту, можна виділити Панаму, Ліберію, Маршаллові острови та Мальту.
Росія вже тривалий час застосовує цю стратегію, щоб обійти обмеження на ціну своєї нафти, встановлене країнами "Великої сімки". Це обмеження на рівні 60 доларів за барель діє з початку грудня 2022 року.
Декілька російських суден, які раніше були зареєстровані на Барбадосі, вже змінили свій прапор на танзанійський, а також на прапор Сан-Томе і Прінсіпі, щоб уникнути санкцій.
Останні санкції виявилися "дуже результативними" в усуненні кораблів тіньового флоту з комерційних угод, стверджує Бенджамін Хüllenstock, провідний економіст Київської школи економіки.
"Клієнти нафти, фінансові установи, залучені в угоди, та портові адміністрації висловлюють занепокоєння щодо можливого накладення санкцій на них у випадку співпраці з танкерами або їх вантажами," – підкреслив фахівець.
У Київській школі економіки стало відомо, що в листопаді доходи від експорту російської нафти зменшилися на 1,1 мільярда доларів, склавши 14,6 мільярда доларів. Це сталося внаслідок введення контрзаходів з боку США, Великої Британії та Європейського Союзу.
"Унікальна стратегія "потроєння тиску" збільшує ризики та витрати на порушення, перешкоджає ухиленню від санкцій і підвищує відповідальність для судновласників і третіх країн", – зазначено в дослідженні.
На думку експертів, Захід має збільшити перелік суден "тіньового флоту", що підлягають санкціям, щоб ефективно знизити доходи від нафти в Росії. Вони вважають, що Москва, ймовірно, зможе нівелювати короткострокові негативні наслідки завдяки схемам, які дозволяють обходити ці заходи.
У 2024 році морський експорт нафтопродуктів з Росії зменшився майже на 10%. Це стало наслідком атак українських дронів на великі нафтопереробні заводи, збільшення витрат на фінансування, а також заборони уряду на експорт бензину.
22 січня повідомили, що танкери, які раніше здійснювали перевезення нафти з західних портів Росії, тепер направляються на схід. Це сталося у зв’язку з необхідністю забезпечення основного шляху транспортування нафти до Китаю, що зазнав впливу санкцій з боку США.
Внаслідок цього витрати на транспортування російської нафти ESPO до Китаю зросли ще більше і тепер приблизно в п'ять разів перевищують показники до запровадження санкцій США проти нафтогазового сектора Росії.
28 січня з'явилася інформація про те, що експорт російської нафти з відвантаженням в Азії на березень призупинено через різке зростання витрат на фрахт танкерів, які не підпадають під американські санкції. Порти Китаю та Індії почали уникати суден, що внесені до "чорного списку".